حکایت پیراهن و برنامه پنجم توسعه!

دولت خواستار باز پس گیری لایحه برنامه پنجم توسعه شد

یزدفردا :احسان عابدی :سکانس اول: فرض کنید مقام مافوق شما به شما دستور داده برای حضور در یک مراسم مهم باید لباسی با خصوصیات مشخص تهیه کنید و این لباس را خیاط اداره باید تهیه کند. شما هم به خیاطی اداره رفته و از خیاط می خواهید یک پیراهن سفید دو جیبه٬ با آستین های بلند و یقه معمولی برایتان بدوزد.

فردا که مراجعه می کنید می بینید خیاط برای تان پیراهن سفید اما یک جیبه و با آستین های کوتاه و یقه خرگوشی دوخته است!!
حالا می توانید در مراسم شرکت کنید؟؟!!
سکانس دوم: از ابتدای کار احمدی نژاد در دولت نهم طیف وسیعی از کسانی که به هر صورت به منش و مشی وی انتقاد داشتند٬ و یا رویه جدید را به ضرر خود می دانستند٬ همیشه دولت را به کار غیر کارشناسی متهم کرده و بدون اینکه دلیل محکمی بر مدعای خویش بیاورند فریادهایشان گوش عالم را کر می کرد.
موارد فراوانی بوده که وقتی انتقادی مبنی بر کار غیر کارشناسی دولت مطرح می شده٬ علی رغم درخواست دولت برای توضیح بیشتر٬ به جز زدن انگ انتقادناپذیر بودن دولت٬ پاسخی از سوی منتقدین شنیده نشده است!
سکانس سوم: این بار {و شاید برای هزارمین بار} گویا کارشناسان محترم مجلس هستند که تشخیص داده اند لایحه دولت تقریباْ غیر کارشناسی بوده و از ۱۷۴ ماده برنامه پنجم توسعه٬ فقط ۲۲ ماده آن مشکلی نداشته است!


نمی دانم وقتی از یک لایحه ۲۴ ماده کاملاْ حذف شود٬ ۵۲ ماده به طور کلی اصلاح شود و ۹۸ ماده اصلاح جزیی شود٬ چه چیزی باقی می ماند؟!
یعنی تفاوت نظر کارشناسان دولت و کارشناسان مجلس اینقدر زیاد است؟!

سکانس آخر؛ حکم ولی:بد نیست نمایندگان محترم مجلس بیانات مهم مقام معظم رهبری در دیدار با خود را - ۱۸ خرداد ۸۹- مرور کنند. ایشان فرمودند:
" بايد ما كار دولت را تسهيل كنيم. بايد ما كار دولت را رعايت كنيم. درست است كه دولت بايد به قانون عمل كند، اين هم درست است كه مجلس بايد كارى كند كه دولت بتواند به قانون عمل كند؛ والّا اگر فرض كنيم يك تكليفى بر دوش دولت گذاشتيم، اعتبارش را تصويب نكرديم؛ خوب، اين نميشود؛ اينها مشكلات دارد. يا فرض بفرمائيد دولت لايحه‌اى را به مجلس مى‌آورد - كه دولت طبعاً با توجه به امكاناتش، با توجه به قدرت خودش، با توجه به موجودى كشور و زمينه‌هاى مساعد، اين لايحه را تنظيم كرده - بعد در مجلس تصرفاتى در اين لايحه ميشود كه بكلى يك چيز ديگرى از آب در مى‌آيد. غالباً دولتى‌ها از اين جهت به ما گله ميكنند...

نکته آخر هم اين مسئله‌ى برنامه‌ى پنجم است؛ اين خيلى مهم است. البته اين برنامه در مجلس مطرح است و شما هم مشغول كار هستيد. به نظر من در بررسى برنامه‌ى پنجم جورى عمل بشود كه آن اشكالى كه قبلاً عرض كرديم، پيش نيايد؛ يعنى برنامه ماهيتاً متفاوت با آنچه كه به صورت لايحه به مجلس داده شده، از آب در نيايد؛ يعنى اصلاح بشود، تكميل بشود، نه تبديل بشود. اين، همكارى دولت و مجلس را لازم دارد. به نظر ما، هم دولت در اين زمينه نقش دارد، هم مجلس در اين زمينه نقش دارد."


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا